20.12.2013

Ei ole mittään hättää. Ei niin mittään.

Nythän on päivänselvä, ettei sitä unta riittä nukuttavaksi. Aivotoimintani on liian virittynyt ja taidan olla liian väsynytkin nukkumaan. Tää on sitä pikkupoika jouluaattona syndroomaa, jonka olen jo hyväksynyt itsessäni, ja raskaasti huokaisten nousen ylös mokan keittoon. Kyllä, väsy painaa, mutta sen jaksaa, koska tietää, että tänään on vuoden viimeinen duunipäivä ja matkalle lähtö odottaa sandei. Ei siis mittään hättää. Ei niin mittään.

Minulla on nyt oikein painavaa asiaa. Tuolla pimeällä, kostealla ja harmaalla parvekkeella kävi ihmeellinen oivallus. Pienen ohikiitävän hetken tajusin tästä elämästä jotakin hyvin, hyvin olennaista. Vai pitäisikö kuitenkin sanoa, että en ole ihan varma tajusinko sen, mutta ainakin minulle annettiin aihio ymmärrykselle.

Kuten edellisessä postauksessa jo kirjoitin, niin ihmisestä on näillä ikävuosilla tullut pohdiskeleva. Liittyyks tää nyt tähän, sitä ei tarina kerro, mutta sain kokea hienoisen valaistumisen. Yhtäkkiä tajusin kuinka turhaa onkaan stressata, hermoilla tai ottaa pulttia asioista. Minä olen aina ollut sellainen etukäteen hermoilija. Maalaan pikku päässäni asioista ne negatiiviset vaihtoehdot ja olen ollut varma siitä, että näin juuri tulee käymään ja toteutumaan. Miks helvetissä? Ei ihminen juurikaan voi asioille mitään. Ne tulee tapahtumaan, ne on sinulle annettu. Jos ymmärtäisi, niin eläisi vain tässä hetkessä, nauttien täysillä elämästä ja jättäisi turhan murehtimisen. Mitä loppujen lopuksi saatkaan siitä, että hermoilet asioista jo ennakkoon? Et yhtään mitään. Tai saat kyllä, kietoudut negatiivisten ajatusten verkkoon, ja pahimmillaan se myrkyttää elintilaasi. Tunnet huonoutta, epätoivoa, koet unettomuutta, kakkakaaan ei tule, ja elämä on itseaiheutetusti ahistavaa. Se on niin turhaa. Niin turhaa.

Keskustelin eilen asiasta pitkäaikaisien asiakkaani kanssa ja hänellä totisesti on omakohtaisia kokemuksia asiasta. Heille sattui pari vuotta sitten ikävä äksidentti. Heidän kahdesantoista ikäinen poika loukkasi itsensä vakavasti onnettomuudessa ja menetti kykynsä liikkua, puhua, elää normi elämää. Ajatustoimintaa on, mutta kaikki muu on kaput. Mikä muu voisi olla ihmiselle pahinta, mitä voisikaan elämässä voisi tapahtua? Ei niin mikään. Mikä on tässä aasinsilta ajatuksilleni? Sitä vain yritän kertoa, että on niin turhaa valittaa ja hermoilla asioista, jotka ovat tuonkin tapahtuneen rinnalla kuin hyttysen kusema valtameressä. Minähän olen oikeasti onnellinen heppu. Varmasti meistä suuri osa on, mutta emme välttämättä vain sitä ymmärrä.

Tuo hetki, minkä tunsin aamuhämärässä oli kosketteleva. Näin sisälläni kirkkaan valon, ja tunsin lämpöisen tunteen. Sanoin itselleni ääneen: " Just niin, näinhän tää menee, nyt mä ymmärrän!" Mun piti näköjään elää viiskytvuotta, ennen kuin tuonkin ymmärsin. Olen aina ollut hiukka hidasälyinen, ja parempi tietysti myöhään kuin ei milloinkaan. Kuka mua puhutteli aamuisella hetkelläni? Kuka antoi tämän ajatuksen? Olenko se minä itse vai oliko se herran enkeli? Ihan sama, olen kiitollinen tästä ymmärryksestä. Kyllähän ihminen kokee elämänsä varrella kaikennäköistä valaistumista. Voi veikkosella, niin monet kerrat minäkin olen valoitettu ja samantien unhoittanut tai ohittanut sydämeni äänen. Tässä hetkessä oli erilainen voima. Se oli jotenkin totta. Olinko siis viritetty juuri oikealle taajuudelle ja valmis vastaanottamaan minulle annettu. Ai dont nou. Meibii.

Arvatkaa mitä? Minä yritän. Yritän juurikin sillä hetkellä, kun ressaan sitä, että rahat ei riitä elämään, konkurssi tulee ja minä joudun kadotukseen. Oih, elämässäni on paljon sellaisia asioita, joista ihan turhaan otan paineita. Niin, nimenomaan paineita! Esimerkkinä voisin kertoa, että nytkin pienessä mielessäni tuleva lomani on tsunamiuhkaa, ruokamyrkytystä, lentokonetippuu, aikataulut ei pidä, hotelli on paska, sairastun vakavasti ja mitä vielä? Juurikin tällä nimenomaisella hetkellä saan vapautuksen näistä piinaavista ajatuksista ja sieluni täyttyy onnellisuudesta, luottamuksesta siihen, että elämä kantaa. Kaikki se turha ja raskas negaatio kaikilla elämän osa-alueilla on nyt hyljätty. Ymmärsin, että voin murehtia asioita sitten, kun on oikeasti jotakin murehdittavaa. Nyt ei ole. Nyt on aika nauttia. Tai antaa vain olla. Minulla ei ole mittään hättää. Ei niin mittään. Onko sinulla?

10 kommenttia:

  1. Hävettää jo kirjoittaa tää, kun alkaa jo vaikuttaa, että matkin sua kaikessa, mutta totuus on, että ihan samanlainen mestarimurehtija olen itsekin. Ja ärsyynnyn, kun mun mies suhtautuu kaikkeen sillä periaatteella, että "tulee mitä on tullakseen". Eihän niin voi elää. Pitää edes vähän olla varautunut, ettei vaan käy niin, että ottaa kaiken liian kevyesti ja sitten tapahtuu jotain ihan kamalaa. (En voi edes ajatella tota mitä kerroit asiakkaasi tarinasta. Se on jotain niin hirveää, etten pysty käsittelemään. Etenkin kun omat pojat sattumoisin on saman ikäisiä).

    Mutta hippasen verran mullakin päässä tapahtui muutosta parempaan suuntaan, kun yks ihminen mulle perusteli, minkä takia etukäteismurehtiminen on kertakaikkisen typerää.
    Hän sanoi, että jos se, mitä murehtii, ei tapahdukaan, on käyttänyt ihan turhaan pätkän elämästään negatiiviseen ajatteluun, kun sen olis voinut käyttää johonkin hyvään. Ja jos se mitä murehtii, oikeasti tapahtuu, niin silloin on murehtinut tuplasti, Ja lopputulos on sama kuin edellä.

    Olen yrittänyt muuttua, mutta en vaan osaa. Toivottavasti joskus opin, koska alituinen murehtiminen ja kauhukuvien näkeminen ei totisesti oo kivaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elä sie huoli, meijän biorytmit menee vain samaa rataa. Siks meillä on niin paljon yhteistä asiaa... Semmoisia ajatelmia.

      Minä kuuntelen parhaillaan JiiKarjalaisen uusinta levyy. Se on niin hyvä, että multa menee melkein tajunta. Kuunnelkaa, mitä hieno mies sanoo. Hienoja sanoja, uskomattomia tunnelmia. Tuo mies on tarinankertoja. Hänellä on vanha sielu. Minä vain vaellan... Annukka, meiän murehtimisellakin on tarkoitus. Ollaan sit vahvoja, jos jotakin tapahtuu..noin niin kuin oikeesti.

      Poista
  2. Fiksuja puhut ja loistavan oivalluksen olet saanut!! Tätä opetellaan koko ajan lisää ja aika paljon on jo opittukin. Ei enää kaikki asiat paina....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa olla kevyt ja ymmärtäväinen. Sain valon ja pienen ymmärryksen. Koti on aina koti ja maailma on täynnä oppimista...

      Poista
  3. Ei o hättää. Liekö joku universaali henki nyt puhutellut, kun tämä oli jos kolmas tai neljäs kirjoitus tästä asiasta. Tänään, noin tunnin sisällä, kun olen intternetskiä lueskellut.

    Näin se menee, kun pahaa ajattelee ja puhuu, niin sitä lietsoo. Mikään ei estä kokeilemasta samaa hyvän kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onks tänään joku vanhojen pierujen henkimaailma iltameno? Mikä, minne mennä tai jotain.

      Minä en enää suostu ajattelemaan pahaa. Mul on hyvä ja kaunis. Eik oo hättää. Ei niin mittään. Hättää...

      Poista
  4. Voi kun osaiskin vaan antaa elämän kantaa ja tuoda se mitä on tuodakseen... Mm.tämän esikoisen kanssa nyt, kun elämää äitinä takana kolmisen kuukautta, on tullut jo murehdittua vaikka ja mitä! Ja kuulemma murheet vaan suurenee, mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sanoi minua 18v. vanhempi ja kokeneempi siskoni. Huoh...
    Olenkin miettinyt, oisko lapsentekoa (hyi, mikä sana! Lapset on lahja!) pitänyt aloitella kymmenisen vuotta aiemmin parikymppisenä, niin ois ollut ehkä vähän vähemmän tätä turhaa murhetta, kun olis ollut nuori ja vähän naiivi ja sen sellaista...? :D Ois vaan elellyt ilman etukäteis murehtimisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuotakin asiaa olen miettinyt. Jos minulla olisi jälkikasvua, niin kuinka sitä osaisi olla, ettei olisi huolesta ja murheesta vallattuna ihan koko ajan. Noh, lasten kanssa on vian pakko luottaa, että elämä kantaa. Eihän siitä muuten mitään tulisi :)

      Poista
  5. Meillä suomalaisilla taitaa olla sellainen murehtijan geeni perimässämme. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Miten helposti elämä jää elämättä, jos suree ja murehtii etukäteen. Levitä siipesi ja lennä, kyllä elämä kantaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sa se! Ja jos ei elämä kanna, niin sitten sitä tippuu alas. Ainahan voi levittää siipensä uudelleen. Turha murehtiminen pois...

      Poista