18.6.2013

Talar du Svenska?

Täällä sitä ollaan taas! Paratiisipöpelikössä. Arska yrittää paistaa, mutta tuuli pitää ilman aikas raikkaana. Mun uus kampaus menee tässä terassilla ihan sekaisin. Hitto! Ai niin, nyt ollaan landella ja täällä on ihan sama mille mun fleda näyttää. Döööönt wörriiii... Sauna on sytyttämistä vaille valmis ja Ukkorähjä ampas heti kylille, kun tultiin mökille. Se on alkanut taas. Se kylillä ramppaaminen. Joka kesä sama juttu. Se rakastaja asuu varmaan täällä jossakin lähellä. Tai siis, mullahan on aika vilkas mielikuvitus ja kuvittelen mielelläni kaikenlaista. Lähinnä draamaa. Ja rakkautta.

No mut joo...Mökillä ollaan taas. Lämpimästi se meidät vastaanotti. Vieraat ( tutut) olivat pesseet mattoja ja siivonneet paikkoja. Oli kiva tulla puhtaaseen mökkiin. Ja kakkahuussikin oli tyhjennetty. Huippua. Kiitos. Pikkuhiljaa aletaan valmistella jussin juhlia. Perinteitä pitää vaalia ja kunnioittaa. Ne on tärkeitä, koska siksi tiedämme, ketä me olemme ja mistä tulemme. Lueskelin tossa vanhoja jusseja ja saan kyllä ilokseni huomata, että meillä on aika vahvat perinteet. Sauna, ruokaa rakkaudella ja pikku kännit. Semmoset hilipeät. Ensin mietin, että alan toistaa itseäni aina juhlapyhinä... Mutta ymmärsin onneksi, niiden olevan juuri niitä perinteitä. Eli samalla kaavalla mennään, niin kuin aina aikaisemminkin.

Olo on hyvä. Kipuja ei ole. Iltani tulee olemaan hyvin meditatiivinen. Olen paljon keskenäni, se on aina hyvää harjoitetta oman mielen kanssa. Saan saunoa ja siellä voisi jo kokeilla pikku hotjoogat. Ei nyt mitään nousevaa koiraa, kunhan edes kapiseen rakkiin kykenisi. Silleen lempeesti ja terveen keppoisasti. Pakkohan tässä on pikku hiljaa jo päästä aktivoitumaan. Tai kohta mää oon sellainen norsu, etten ovista sisään mahdu. Siihen tietysti voisi auttaa myös se, että ei tartteisi koko ajan vetää sitä nisupulla ja unelmahöttöö. Täytyykö tässä oikein suuttua itselleen? On niin helppo vedota "muka" siihen, että mä oon liikuntarajoitteinen. Kyllähän mulla jalat toimii, lenkille vaan sitä, paskamatolaiskuri! Just niin!

Nyt tyrkkään kuulkaa saunan tulille. Pikku koira kaipaa evästä ja minun läsnäoloa. Odotellaan yhes, että sauna lämpiää ja raatio soittaa ihanaa iskelmää! Hej so lengge! ( Ukkorähjä ei oo paikalla, enkä voi tarkistaa kirjoitusasua. Onhan se tietysti nolo, kakskielinen perhe ja mä en osaa talar svenska tai jotain...) Mut hei, Jussi on tulos ja elämä täys! Eikö?


4 kommenttia:

  1. Jussia tosiaan odotellessa! Ja olen ehdottomasti perinteiden kannalla, samalla kaavalla mekin olemme vetäneet ties montko Jussit!!
    Nyt eikun pikkuinen rivakka kävelylenkki ennen saunaa, hopi hopi, se tekee gutaa! Sitten hotjoogaa, vanha rakki -asennossa. Olet huippu ;-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jussi on vuoden kohokohta! Ja samalla kaavalla täälläkin mennään.

      Tänään voisi lenkittää... On pakko.

      Poista
  2. Toivottavasti vanha rakin -asana auttoi ja nyt on superolo. Siis kohti jussia ja aurinkoisia kelejä. Näyttää siltä, ettei minunkaan tartte tänä jussina istua mökkeillä pipo päässä ja villasukat jalassa, jee!
    Oi, du har samma problem som jag. Armastus on svensktalande ja mun ruotsi on niin surkeeta että... No i alla fall hyvää jussia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika varovasti vanha rakki otti, mutta... ei ihan pelitä vielä. Mutta hei, jalat toimii ja tänään kyllä lenkeillen. Tai sit huomenna ;)

      Trevlig Midsommar! ( Ukkorähjä istuu vieressä...)

      Poista