4.6.2013

Hengetön kesähelle

Eilisen helevetinmoisen helteen jälkeen tämä aamuinen raikkaus tuntuu hyvälle. Tuuli suhisee puissa ja sain laittaa villatakin päälle. Okei, kello on vasta viis, mutta elän toivossa, että helleaalto on jättänyt meidät. Ehei, en mie valita. Eihän suomalainen saa lämmöstä valittaa. Silloin harvoin, kun se meillä paistaa, niin silloin kaikkien tulee kärsiä ja nauttia. Mittari kipusi eilen kolmeenkymppiin ja minä olin mehuton. Ulkona on niin kuuma, että on vetäydyttävä sisätiloihin. Ei se semmonen ole valakoihosen hommoo. Eilinen meni siis ihan hellettä pitäessä. Muuhun ei pystynyt, eikä kaiketi tarvinnutkaan. Olemisen sietämätön keveys. Kuuma oli. Veri hot.


Ukkorähjä hävis kaupunkiin sunnuntaina ja ystäväni sisarhentovalkoinen saapui hoitamaan velvollisuuksiaan. Hän onkin sen verran topakka täti, että tarttuu tekemisiini hyvinkin estävästi. Palvelu pelaa niin, että ihan mua hävettää. Leikkauksesta on kohta viikko ja mua alkaa jo vaivata tekemättömyys. Jos kelit jatkuu tämmöisenä, niin se ei ole ongelma. Kuumuus saa minut löysäksi kuin ylikypsän makaroonin ja on ihan sama, onko mua leikattu tahi ei. Liekkö yläkerralla taas sormensa pelissä? Pannaanpa sellaset helteet lähdejärvelle, että tajuaa tuokin olla aloillaan. Suattaapi olla niin.


Onpa hassu valo. Aurinko paistaa vastarannalle ihan oudosta kulmasta. Nousee lähes sieltä, minne se laski. Onko maapallon kierto mennyt vituralleen? En nyt muista aikaisemmin moista nähneeni. Vuoden aikaan sovitettuna tämä kaikkihan on jotenkin etuaikaista. Me elämme epänormaalissa maailmassa. Maapallo on sekaisin! Mualimanloppu on tulossa! Mihin tässä vielä joudutaan, oi joi...

Mitä sairaskertomukseen tulee, niin toipuminen etenee hyvää vauhtia. Kipuja ei ole ja joko tänään voisi jättää kaikki pilsut pois. Ainakaan yöaamusärkyä ei tunnu. Ei kädellä vielä pesäpalloa pelata, mutta voin varmaan jättää jo kantosidettäkin vähemmälle. Se on alkanut ahdistaa. Aivan hillitön himo olisi saada nostaa käsi kohtisuoraan taivasta. Miks ihminen kaipaa jotain sellaista mitä ei voi saada? Se on sama, kun olet etelän reissulla, niin heti tekee hillittömästi mieli ruisleipää. Vaikka et edes kotosuomessa sellaista söisi. Outo on ihmisen mieli. Perinjuurin kummallinen.


En mä nyt oikein osaa mistään valittaa. Kakkakin tulee niin normaalisti, niin kuin se minulla tuppaa tulemaan. Eli epänormaalisti. Mutta en ala tässä nyt näitä paskajuttuja yksityiskohtaisesti analysoimaan. Ei kai ne herrajumala ketään kiinnosta. Ainut mikä varmasti mieltäni tulee rassaamaan, on tämä liikerajoittaneisuus. En saata, en voi, yhtäkkiselleen heittää volttia, enkä tanssahdella zumbaa. Hirveästi paljon tekisi jo mieli heittää kahvakuulaa ja olla veri sport. Toden totta, siitä on tasan vuosi, kun viimeksi olen kyennyt tarttumaan kuulani kahvaan. Tuolla se liiterissä yksiksein ja ikävässä mua vartoo. Pitäiskö se nostaa jo tuvan puolelle? Jos mä saan kivuttoman ja toimivan ( siis saan) olkapään, niin mun elämään astuu seniorjumppa. Mä en taho enää olla vammanen vanha. Tahtoo olla viriili, nuorekas, seksikäs ja täysin toimintakykyinen charmantti mösjöö. Ja siinä juuri tämmöinen ennalta ehkäisevä kuntoliikunta on avainasemassa. Seurojen talolla järjestetään varmasti ikäihmisen kuntopiiriä ja vesijumppaa humppaan mummojen kans. Edessä loistava tulevaisuus!

6 kommenttia:

  1. Kauniita kukkasia ja kaunista valoa, niin kuin sanoitkin!
    Voinet vetäistä jaloilla niitä zumba-askelia? Pääset vähitellen fiilikseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ostettiin sunnuntaina lisää kesäkukkia. väriä pittää olla elämässä ;)

      viikkoon ei saisi tehdä yhtään mitään. ei edes muka kävellä. olin eilen liian rohkea ja yö meni kipuillessa, höh. ehkä mä jätän zumbat... toistaiseksi.

      Poista
  2. Charmantti Mösjöö ottaa nyt vaan riittävän rauhallisesti siellä :)
    (Me palautettiin tänään koulussa keittiötehtävä ja opettaja oli kirjoittanut mun arvosteluun, että valaistukseen olis pitänyt kiinnittää erityisesti huomiota, koska talossa asuu vanhuksia (60-vuotias pariskunta). Hmmmm.... Eli vanhoja ollaan hänen mukaansa kohta itse kukin. Joten kai mun tarttee hylätä noi suunnitteluhommat ja tulla sun kans vesihumppaan).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mösjöö kuvitteli eilen olevansa jo kunnossa. ei sit oo eli rauha, rauha.

      sulla taitaa olla opettajana joku liian nuori ;) mut ei sen väliä, humpataan yhes.

      Poista
  3. Sää on siitä hauska juttu, että sitä saa rakastaa tai vihata, valittaa tai hehkuttaa niin paljon kuin tykkää. Sää ei ole siitä moksiskaan. Se vaan on. Ja aina on joku, jota se ei miellytä ja joku jota miellyttää.

    Aika diippiä multa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. heitän diipisti näin. helle ei oo enää mun juttu. ei kestä nuppi aurinkoo ja poika varjoiselta kujalta olen ma.

      mut kesä on kiva!

      Poista