7.1.2013

Verta, hikeä ja vihreää ruohoa

Nyt mulla ei oo mitään asiaa. Ei niin mitään. Mutta nyt on aikaa ja nukuttuani tyydytetysti, en jaksa vetelehtiä sängyssäkään. Olen ajallisesti avoin ja tässä istun enkä muuta voi. Näpynäpy.

Aika. Mitä se oikein on? Jos alat miettiä aikakäsitystäsi, niin saat huomata, että sitä on hyvinkin erilaista. Otetaan esimerkiksi minä ja Ukkorähjä. Ukkorähjän kohta tarkoittaa 1-2 tunnin kuluttua. Minun kohta on 5-10 minuuttia. Vei oman aikansa, että opin tuon. Ihan oikeesti, jos ollaan sovittu, että tavataan kohta, niin yleensä minä kerkeän siinä ajassa siivota, kastella kukat, maksaa laskut, paistaa kilon silakoita ja laittaa itseni lähtökuntoon. Sekin on outoa, että laskemme ajan määritteen erilailla. Jos meidän on mentävä jonnekin tiettyyn aikaan, niin minun matka sinne kestää puolesta tunnista tuntiin enemmän kuin Ukkorähjällä. Jos menemme hänen aikataululla, niin olemme takuuvarmasti myöhässä. Minä olen aina etuajassa. Puhumattakaan yleensä lähtemisestä. Jos sanon hänelle, että nyt lähdetään, niin ei missään nimessä kannata alkaa vielä silloin pukeutua ulkotamineisiin. Saat töröttää topat päällä ainakin sen puolisen tuntia ja odottaa. Ja odottaa. Ja hiki virtaa. Ja hermot menee. Eihän siinä mitä. Jos olemme taivaltaneet yhdessä lähes viisitoista kesää, niin ainakin viisi vuotta siitä on kulunut tähän odottamiseen. Mutta nyt olen oppinut laskemaan Ukkorähjän ajanlaskua ja näin saanut sen soviteltua paremmin yhteisiin aikatauluihin. Taitolaji.

Sain fyssäriltä lainaksi rentoutus ceedeen. Sen nimi on Kun aika antaa periksi. Tuossapa iltana muutamana sitä kuuntelin, mutta... En oikein päässyt ineen. Siinä on kauniita mielikuvia, liplattavaa musaa ja aika niin kuin pysähtyy. Mun keskittymistä haittasi tekstin yliampuvuus ja mua alkoi lähinnä naurattaa. Ja jostakin kumman syystä tunsin myös eroottista värinää punteissa. Makasin siis tuossa olohuoneen lattialla, nauroin ja olin eroottisesti latautunut. Se ei rentouttanut. Vai mitäpä sanotte tästä:
"Perhonen ajassa liitäen kevyesti. Hetkessä se kohoaa lämpöisen tuulen ystävänä keveillä, värikkäillä siivillään. Vakava askel kopisee ja kaikuu menneisyyttä ( onks mulla kätketty kenkäfetissi?) Tuhlattuja hetkiä, saavuttamattomia maailmoita. Perhonen lentää lämmön hyväilyssä, lävistäen askelten kopinan jne. jne." Mulla on itsellä kaksikin relaamisen tarkoitettua äänitettä. Olen kaivanut ne esiin ja niillä itseäni vahvistan. Joku taika niissä on. Aika häviää, minä katoan. On vain se rentoutumisen syvä hetki. Päivittäin kuuntelen. Olen ihan helvetin rento.

Mistähän johtuu, että hikoilen nykyään? Eikä tämä ole mitään orvokille tuoksahtavaa tupsahdusta vaan ihan oikeeta, pistävää äijä hikeä. Nytkin kainalot valuu märkänä. Voiks mulla olla jo vaihdevuodet? Ei, ei nämä ole kuumia aaltoja, mulla on aina snadisti kuuma. Voiko se johtua siitä, että nyt kun olen ulkopuolella hajuttoman yhteiskunnan, enkä käytä kainaloissani minkään valtakunnan antiperspiranttia, niin todellinen hajuni tulee esille. Ihanaa, mä h a i s e n niin äijälle. Mä oon niin äijä. Oikee körmy.

Katsottiin eilen tallenuksesta Schdlerin lista. Siitä on vuosia, kun olen sen nähnyt, enkä oikein muistanutkaan kaikkea. On se hyvä raina. Järkyttävä. Ahdistavakin. Kohdatessani tätä vainon muistelua, muodossa missä tahansa, olen joka kerta ihmeissäni siitä, että kuinka kaikki tuo pääsi tapahtumaan. Se on vain niin käsittämätöntä. Olen joskus käynyt Buchenwaldin keskitysleirillä saksassa. Se on yksi elämäni järkyttävimmistä muistoista. Se oli leiri missä tuhottiin myös homoseksuaaleja. Ja siellä kuoli myös kaksi suomalaista. Muistan ajatelleeni, että jos olisin elänyt tuolloin, olisin saattanut olla yksi heistä. Ei, ei voi pieni ihminen ymmärtää elämän julmuutta. Tälläkin hetkellä,  jossakin päin maailmaa tapahtuu tämmöisiä hirveyksiä. Oi, miks ihminen on niin julma?

Nyt olisi paikallaan joku kevyt läppä tähän loppuun. En mie keksi, mutta pieni runoileva lehmä vois...

Kun aika pysähtyy on elämä tässä.
Ruoho on vihreämpää tuolla mutta siellä saattaisin kuolla.
Kärpäset lentävät kakkaan niille se on tuoksu rakkaan.
Aurinko laskee länteen
menen uimaan läheiseen lampeen.
Hyväkö tässä
kaikki on.
Lypsä jo rakkain.
Yö kohta saapuu.

10 kommenttia:

  1. Hihhih, kiva runo.

    VastaaPoista
  2. 15 vuotta on pitkä aika, hienoa! ...joista 5 vuotta odottelua, hehee! Joudut odottelemaan siis vielä monta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me voisimme tehdä Ukkorähjän kans niin, että sovitaan seuraava tapaaminen viiden vuoden päähän ja sit mun ei tartte loppuaikana enää odotella ;)
      No joo, alkuun tuota oli vaikea niellä, mutta eikös sen parisuhteen tarkoitus ole se, että oppii hyväksymään toisen semmoisena kuin on. Sitä kai mää yritän...

      Poista
  3. Toi on just niin ärsyttävää toi lähteminen. Meillä kaikki muut istuu autossa valmiina, kun mies "keittää vielä kupin kahvia". Eikä siinä mitään, mutta jos me lähdetään hänen (mun mielestä ihan liian myöhäisellä) aikataululla liikkeelle, ollaan aina just minuutilleen ajoissa perillä. Ei ennen eikä jälkeen. Eli mulla ei ole mitään todellisia perusteita valittaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sano se. Sen lisäksi, että lähden tuntia liian aikaisin, niin mulla on silti kiire. Ehkä tuosta Ukkorähjän aikakäsitteestä olisi mullekin jotakin oppia.

      Poista
  4. Mainio tuo viiden vuoden odottelua-heitto. Hahhah :D Samaa olen joutunut jossain elämän vaiheessa kokemaan.
    Nykyisellä huonommalla puoliskollani lähdön trauma on kanssa aika haastava. Jos iltakuudelta lähdetään ystävien luo syömään niin aamukymmeneltä ei enää voi vaihtaa lamppua kun kohta pitää lähteä... Myönnetään, ärsytän välillä tahallisesti lataamalla pyykkiä koneeseen imuroiden ja pyöritellen keittokattilaa minuuttia vaille lähtöhetken kun ukko jo ähisee liian tiukalle viritetyssä kravatissaan ovella...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla harvassa ne pariskunnat joiden aikataulut natsaa yksyhteen. Odottaminen on kyllä huonoin puoleni, mutta sitä kummasti oppii viidessätoista vuodessa ;)

      Poista
  5. Meillä toimii mainiosti sellainen, että kysyn mieheltä, mihin kellonaikaan lähdetään liikkeelle. Kun tiedän, niin osaan laittaa itseni kuntoon minuutilleen. En ole ihan niin nopea kuin nuorena, mutta tarpeeksi kuitenkin :D Ei ukkoakaan yleensä tarvitse odottaa. Se on hyvä, koska odottaminen on nuijinta mitä tiedän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä taas tuo aikatauluttaminen toimii niin, että Ukkorähjä alkaa oitis rähistä: " Älä järjestä mitään aikatauluja, minä tulen kohta!" Ja minä odotan...mutta olen siihen jo oppinut ja järjestän asiat niin.

      Poista