Nyt tulee liikkuvaa tekstiä. Autossa matkalla kotia kohti. Suomi näyttää parhaat puolensa, luonto on rehvä ja hirvittävän kaunis. Kohta alkaa raatiosta tangomarkkinat. Ihanan keski-ikäistä. Vain kuplat puuttuvat. Ajellaan silleen leppoisasti, eihän meillä mikään kiire. Joskin on ihanaa päästä omalle mökille rauhoittumaan. Nauttimaan elämästä. Kappas, nyt ohi menee Mikkeli. Ilta-aurinko kaunistaa senkin. Hirveen vihreetä on.
Aamu alkoi kylpylällä. Martta on hyvin kylpyläorientoitunut ihminen. Annoin hierovien putousten hoitaa tehtävänsä ja makasin poreissa. Vedin kylmä ja kuuma-allasta vuorotellen ja synnyin uudelleen. Harmikseni höyrysauna ei vielä pelittänyt, olihan kello vasta seven. Jos olisin hyvin varakas, niin paratiisistani löytyisi privaatti Spaa, absoluutli. Freesi ja terveellinen aamiainen kruunasi päivän hyvään alkuun. Olipa kertakaikkinensa ihanaa nauttia Norwein paskahötön jälkeen ruispuuroa ja oikeaa leipää.
Pysähdyttiin pissalle. Tällaiset keski-ikäisen löysät rakot, suurentuneineen rauhasineen, joutuu pysähtelee tienvarsille hädän tullen. Aina ei viitsi tenojen kans tuhrata ja silloin hätä ei lue lakia. Pöpelikköön vaan. Kohtasin siellä kauniin näyn vai olenkohan keijukaistunnelmissa. Ilta-aurinko siivilöityi sateen kasteleman metsän lehvistössä. Pisarat kimaltelivat oksistoissa kuin pikku timantit. Lehti vihreä sattui silmiin kirkkaudellaan. Jossakin pölähti enkelipöly. Kaunis hetki. Olen selkeästi avannut itseni näkemän ja aistimaan. Tää on niin lomaa...
Tänään oli kiireinen, mutta antoisa päivä. Selvitimme neljäkin tapaamista lennosta. Piipahdin systerillä, tapsin lapset ja hetken olimme yhtä. Mukavaa. Siitä kurvatiin tapaamaan 94-vuotiasta isoäitiäni. Jotenkin jännitti, tunteeko hän minut ja kuinka huonossa kunnossa onkaan. Pelko oli aiheeton. Jälleen näkemisen riemu oli liikuttavaa ja hän oli onnellisen oloinen. On asustellut nyt tovin hoitokodissa, joka on ihmisläheinen ja kodinomainen. Siellä hänestä pidetään hyvää huolta ja olo on turvallinen. Hän kiitteli paikkaa moneen otteeseen ja varsinkin puhtautta. Sitä hetken ihmettelin, että kuinka se puhtaus nyt on niin hirvittävän tärkeää. Kunnes sivulauseessa sanottu auttoi minua ymmärtämään. Kysehän on tietenkin vaippojen yms. vaihdosta. Niin surullista kuin se onkin, niin kaikille vanhuksille se(kään) asia ei ole itsestään selvyys. Paikassa ei ole kuin 13 vanhusta ja mummollani on oma hoitaja. Voiko parempaa toivoa. Hänellä on myös oma huone, jonne voi tarvittaessa vetäytyä. Mummo liikuu rolaattorilla niin, että emme meinanneet perässä pysyä. Huumori kukkii ja se iloinen naurahdus irtosi tuon tuosta. Tapaamisesta tuli hyvä ja lämmin olo.
Kesäisellä kotiseutu matkallamme on tullut tavaksi käydä tapaamassa myös hyvän ystävättäreni vanhempia. He ovat jotenkin hassuja ja meillä on aina hyvin hupaisaa yhdessä. On hienoa ja arvokasta saada tuntea näin positiivisia vanhuksia. Tietysti kävin myös mutsilla, ihmettelen aina sitä, kuinka nuorekkaana hän säilyykään. Näin ikääntyessä huomaa sen lihaa ja verta tärkeyden ja tulee aina hieman syyllinen olo siitä, että en tapaa heitä useammin. Mutta kaikkinensa oli mahtavaa tavata kaikkia ja mieli on hyvä. Kiitos päivä, iso kiitos.
Hei, aurinko painuu pikku hiljaa maillensa. Pysähdyttiin kaffepausille, nautin myös sellaisen puppernikkelsijäätelön. Mitä lie nimeltään, virvoittava makuelämys oli. Tangomarkkinat viihdyttävät ja kesäilta on täynnä rakkautta. Kohta tuleekin jo Lahti, matka on mennyt siivillä, jopa liian nopeasti. Eihän tässä kerkeä tarpeeksi nauttimaan. Kotona ollaan puolilta öin, käydään stadis nukkuu ja aamulla nokka kohti Lähdejärveä. Siellä jo ystävät odottavat ja illalla laitetaankin juhlat pystyyn. Ne ovat aina paikallaan. Eiks vaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti