4.12.2011

Rähäkkä ruokaostoksilla

Hellurei ja hellät tunteet! Hyvin lähti pyhät käyntiin. Olin eilen päivän duunissa ja olikin kiva pitkästä aikaa olla lauantaivuorossa. Ihmiset ovat jotenkin relampia, mistähän sekin johtuu? Painaako arki, mää tuota tiiä.

Duunipäivän jälkeen sotkettiin tukkuun pyhien ruokaostoksille. Saatiin siellä aikaiseksi perheriita. Voe vittu, mua ottaa välillä niin ohtaluuhun tuo Ukkorähjäke. Satuin sanomaan, että hän voisi myös osallistua ostoksiin, eikä ne jäisi aina mun maksettavaksi. Siitähän se sota syttyi, hän olisi sitä mieltä, että aina ei tarvitse olla niin kalliisti pöperöö vääntämässä. Hän on niin perkeeleen köyhä, että kaurapuuro linjalla pitäisi mennä. Minä taas pidän tärkeänä, että viikonloppuna on kystä kyllä, pannaan pöytään ne paremmat porsliinit ja muutenkin nautiskellaan. Elämästä pitää nauttia!! Varmaan oli kanssaihmisillä lystiä, kaksi homoo kassalla vetää herneitä nenään ja minä korotin ilkeästi ääntäni. Helvetti, oikein sappi maistui suussa, kun niin piti hermostua.

Annoin adrenaliinin laskeutua ja menin taas asian yläpuolelle. Meillä on nämä oudot tavat ja tottumukset, kuka sanoo kenen on se oikea? Jos Ukkorähjä on sitä mieltä, että rakkaus ruokaan on liian kallista ja aivan turhaa, niin annetaan maistaa omaa lääkettä. Seuraavalla kerralla lyön nenän eteen sen saatanan maksalaatikon rusinoilla ja itse vedän sisäfilepihvin.

Olin jo viikolla mietiskellyt mitä meillä syödään lauantaina ja varsin itsenäisyyspäivänä. On hyvä suunnitella, tehdä tarvittavat ostokset ja näin asiat ovat järjestäytyneet, eikä tule sitä mitähän syötäisiin tänään ongelmaa? Juuri näin toimii näppärä emäntä. Illan meny.

Alkuruoka
Tatticappucino 
Paahdettu saaristolaisleipä ja luomuvoi

Pääruoka
Paistettu siika
Pinattilisuke
Kolmen juuston uunisitruuna, basilikaöljy
Remuladekastike

Juustot
Neljällä lajilla
Mustaherukkahilloke
Saksanpähkinärouhde

Jälkiruoka
Appelsiinsuklaamousse
Espresso
Limoncello

Tatticappucino

Juustot. Kuva väärässä paikassa, tarjoillaan tietysti ennen jälkkäriä.

Siikako se siinä lötköttää?

Musee musee musee....
Tatticappucino tulee siitä, että ennen tarjoilua, kerma lisätään keittoon reilusti vaahdotettuna ja tarjoillaan kupista. Vähän niin ku hifistelyy, mutta ah, niin hyvää.

Noin uunisitruunat tein ensimmäistä kertaa. Aika jännät. Mulla oli vain aika huonot sitruunat, pienet ja hiukka kuppaset. Parempia ei saanut. Sitruunat koverretaan ja täytetään mozzarella palloilla ( halkaise.) Sotketaan keskenään raastettua paremsania, ricottajuustoa ja rouhittua mustaapippuria. Leikkaa sitruunoista "pohjasta" pala pois, pysyvät paremmin pystyssä. Täyte ne edellä mainituilla ja paista 200 astetta 20 min. Lopuksi väri grillivastuksella. Tarjoa lämpöisenä, basilikaöljyllä höystettynä. Sopii hyvin kalalle ja hiukka erilainen. Mun ohjeessa ei neuvottu, mitä tehdä koveretulle sitruunalle. Sotkisin sitä hiukka juustomassaan, nyt en sitä tehnyt, mutta uskoisin, että toimisi hyvin. Ei liikaa, että tulee kirpiää, mutta silleen sopivasti.

Pinattilisuke on varsin helppo ja nopea. Se valmistetaan juuri ennen tarjoilua. Pese pinaatit ja ota isoimmat lehden kannat veke. Paahda pinjansiemenet ensin erikseen. Itse tein lisukkeen vokissa, on näppärä. Esikäsittele purjo ohueksi suikaleiksi. Pilko valkosipulia (2 kynttä) ja raasta hiukka sitruunaa. Kuumenna vokissa avokadoöljy ja luomuvoi. Laita ensi purjo, kuullota hetki ja lisää sitten muut aineet. Lopuksi kokonaisia kirsikkatomaatteja. Hauduta pinaatti kasaan, mausta suolalla, hiukka sokeria ja esim. rouhittua chiliä. Tarjoile heti.

Appelsiinimousse

1 prk mascarbonejuustoa
1 prk vaahtoutuva vaniljakastike
2 appelsiiniä
1 levy fazerinasuklaata ( levy ei ole kovinkaan iso)
suklaakastiketta
loraus Limoncelloa
hiukka raastettua sitruunakuorta

Vatkaa vaniljakastike vaahdoksi, lisää siihen mascarbone. Pilko appelsiinit niin, että vain keltainen hedelmäliha jää. Poista kaikki kovat, valkoiset nähjäkkeet. Lisää edelliseen. Murskaa suklaa isoksi rouheeksi. Sotke edelliseen ja mausta liköörillä ja sitr. raastetulla kuorella. Anna vetäytyä pari tuntia jääkaapissa. Vähän ennen tarjoilua sotke suklaakastike varovasti nostelemalla vaahtoon. Tarjoa. Njam!

Perheeseen on laskeutunut rauha. Pyhäisen päivän kunniaksi mennään päiväkävelylle koko perhe. Jos siis toi sade antaa myöten. Illaksi olen suunnitellut täytetyt paprikat, mitähän syöttäisin Ukkorähjälle?

9 kommenttia:

  1. Hahahaha...mä kierin täällä taas naurusta...anteeksi vaan ;) (varmasti ei siellä kassajonossa paljon naurattanut!) Otte te vaan niin ihkuja kiukkuinenne te kaksi! Hei voi vitsi mitä safkaa taas...Mä täällä huutelen, et koska syödään, mut ei kukaan piruvie vastaa...Pah, olen kulinaristi, mutta taidan tyytyä tänään siihen maksalaatikkoon ;)

    VastaaPoista
  2. Jos ei siipalle kelpaa, niin mut voi kutsua syömään enitaim! Mikä menyyyyy, kelpais, toimis, tahtois, haluis. :)

    VastaaPoista
  3. Voih, mä niiin söisin ton aterian kiitollisuudella!
    Mä tuun kans teille syömään ja se ukkorähjä voi ostaa omat eväänsä, vaikkapa purkkihernarii tai sitä betala lådaa...
    Tarjoopa ed. mainittuja seuraavina viikonloppuina niin taitaa vali vali loppua;)

    VastaaPoista
  4. Pepper: Juu, ei kauheesti naurattanut. Huusin Ukkorähjälle kassajonossa: " Nyt se turpa kiinni!"

    Acata: Taidan laittaa Ukkorähjän kiertoon ja kutsun joku kerta uudet illallisvieraat, helevata!

    Viivi: Kai mun pitäisi ottaa kovemmat otteet ja laittaa Ukkorähjä ulkoruokintaan ;)

    VastaaPoista
  5. Apua taas noita pöperöitä, kuola valuu suusta. Mutta mä niin rakastan noita sun tekstejä. Kiitos taas kunnon aamunauruista. ;)

    VastaaPoista
  6. itkupilli: Näin sinusta ja miehestäsi unta viime yönä. En vain oikein muista mitä. Näytit hyvin nuorelle ja utelin koko ajan elämästänne. Sulla oli musta tukka. Thänks aamunauruista...

    VastaaPoista
  7. Mäkin huvituin tästä tekstistä ja totean kans, että maksan mielelläni ruoka-aineet, jos joku niistä mulle herkkupöperöt vääntää.

    Joten, mitäpä tuon tullessani ? ;)

    VastaaPoista
  8. Mulla oli nuorenpana musta tukka, ja jos se tosiaan olin minä, niin kerroin varmasti vuolaasti kaiken elämästämme ja hiukan enemmänkin. ;)

    VastaaPoista
  9. itkupilli: Hassua, kun nämä blogi"ystävät" alkavat tulla uniin...

    VastaaPoista