19.10.2016

Niin muuttuu maailma ja minä en

Kinttu kuntoutuu kohisemalla, selvittiin säikähdyksellä. Ehkä mun paikat ei oo vielä niin löysii, parani kuitenkin ennätyksellisen nopeasti. Toivoa on siis. Jette kiva de.

Kiinnitin viime viikolla huomion pariinkin ihmeellisyyksien asiaan. Kävin hulluilla päivillä. Piti saada sellainen elämälle välttämättömyystarvike ostettua. Oli edukas tarjous. Ei mitään hajuu, mistä moisen voisi sieltä löytää. Ajattelin, että aloitan kodinkoneosastolta. Sinne niin ihmispaljouteen minäkin itseni ahdistin ( hyi, kun se voikaan olla ahistavaa.) Asiaan kuuluva kysymys kassatiskillä, mistähän voisi löytää moisen laitteen. Itäisesti suomea murtaen, myyjä kertoi minulle ystävällisesti, että tämä ei olla stokman. Teidän tule mennä stokman. Minä ei tietää, ei ole meidän tuote. Okkei, minähän olen Stockmannilla. Me olla power, kysy stokaman tiski. Missä on jumalauta stokman tiski. Etsiäkseni elämälle välttämättömyystarviketta joudun etsimään ensin Stockmannin. Meinasi usko loppua ja pitäkää tunkkinne. Mutta sattumalta kävelinkin etsimäni tuotteen luokse. Tarkoitettu hankittavaksi. Ei ole meillä enää Stockmannia.

Toinen vallankumous kohtasi minut keskustan parhailla liikepaikoilla ( joissa vuokra on tuutausand dollars per kuukausi.) Kiinalaisten ( kaiketi?) pitämät meripihkakoruliikkeet ja sekalaisia vitamiinia ja terveyttä edistäviä tuotteita myyvät putiikit ovat valloittaneet keskustan. Eikä siinä mitä, mutta aika monta vitamiinipurkkia pitää myydä, että saa espan vuokrat maksettua. Ihmettelen vain. Kävin yhdessä, olin ilmaa vain. En ollut rikas kiinalainen tai japanialainen turisti. Heille nämä on tarkoitettu elikkä ei tule turistiraha kotimaiseen taskuun. Molempia putiikkia on kolme kappaletta eli yhteensä kuus. Tässä voidaan jo puhua vallankumouksellisesta maihinoususta. Ja erityisesti pyydän kiinnittämään huomioo kotimaisuuten. Oi maamme suomi synnyinmaa....

Eikä tytöt saa olla enää tyttöjä, eikä pojat poikia. Mitä mää nyt sit tuohonkin sanoisin? Tasa-arvo on hieno asia, se on hyvä asia. Mutta niin on myös sukupuoli. Minusta se ei ole ollenkaan väärin, että on pimppi ja pippeli. Näin on aina ollut ja näin tulee olemaan. Miks ihmeessä nykyään pitää vouhkaa jonniin joutavuuksista? Onks joku oikeesti joutunut kärsimään lapsena siitä, että pojat on poikii ja tytöt on tyttöi. En kuolemakseni muista, että se olisi ollut milläänlailla ongelma. Ehkä ajat on siinäkin muuttuneet ja mä olen vain seniili pöhkö. En tiiä, mua huvittaa.

Uutisissa haastateltiin asianosaisia. Siinä perusteltiin mm. sitä, että enää ei olisi tyttöjen käsitöitä ja poikain käsitöitä. Se loukkaa tasa-arvoa. Okke, mut mites sit nämä "henkilöt" tietää, kumpii duuneja ne opettelee. Onko kyseessä ompeluu vai sähköelektroniikkaa. Mikä voisikaan olla hyvä yleispätevä nimitys käsitöille, joka pitää sisällään molemmat? Henkilösuuntautunut elektrooninen puhdetyöopiskelu. Jep, jep.

Tietysti, nykyään on olemassa henkilöitä ketkä ovat molempia tai eivät kumpaakaan. Se on tietysti haasteellisempi juttu. Enkä nyt ota siihen enemmälti kantaa. Valitettavasti en ole enää aikoihin pysynyt mukana näissä määritelmissä, mitä kukin on. Ovat menneet niin monimutkaisiksi. Eikä se todella tarkoittaisi, että en olisi tasa-arvon kannattaja. Sitä olen sydämestäni. Ja ei kai tässä tyttöpoika asiassa ole kysymys seksuaalisesta suuntautumisesta, vaan jostain ihan muusta. Kyllä minulla omakohtaisia kokemuksiakin löytyy, silleen olin roolijaotukseltani sekava. En yhtään potkinut palloa tai läimäytellyt lätkää. Barbiloilla leikin ja kaunoluistelin. Mut poika olin tyttöjen joukossa. Sujuvasti. Ilman traumoja.

2 kommenttia:

  1. No hohhoijaa tosiaan. Ei oikein tiedä, pitäiskö tässä nykyään itkeä vai nauraa kaikelle tolle tasa-arvovouhotukselle, millä ei mun mielestä edes ole mitään tekemistä minkään tasa-arvon, vaan ihan vaan jonkun väkisin keksityn turhuuden kanssa. Että mitä tasa-arvoa sellanen on, ettei saa rauhassa olla tyttö tai poika, vaan pitää olla vaan neutraalisti "henkilö". Huoh.

    Mutta lonkalle peukut! Hieno homma, ettei käynyt sittenkään kuinkaan. Tai siis pahemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elä muuta virka. Kummallista vouhotusta.

      Tänään pääsen jo jalkaisin rantaan, lonkka reippaasti mukana :)

      Poista