13.1.2015

Läski kuntoutuu

Tsau evribadi! Paluu arkeen on ottanut taas lujille. En tiiä, mikä ihmispoloa on rienannut, mutta unettomuus on saavuttanut ihan uudet käsittämättömät mittasuhteet. Ihminen ei nuku, niin ihminen ei nuku. Ihminen menee sekaisin ja ihminen voi huonosti ilman unta. Uutta ja ihmeellistä on se, että menen kyllä rauhassa ja ajoissa sänkyyn ja nukahdan oitis, mutta sitä onnea ja autuutta kestää vain vajaat pari tuntia. Siinä kaikki.

Näin meni koko viime viikko. Ei hyvä. Ukkokulta tuli yökylään La ja hän kommentoikin unettomuuden johtuvan siitä, että hän ei ole vierelläni. Hah, toden totta, la-su yönä vedin sit 11 tuntii rauhaisaa, syvää ja täyteläistä unta. Kiitos herra. Tätä unettomuutta on nyt jatkunut jonkun tovin. Loppuvuosi meni valvoessa, loman nukuin kuin pikkuinen pupujussi.  Ja sit taas on valvottu. Mitä, mitä, onks mulla joku ressi vai?

Enihau, tällä hetkellä nautiskellaan viimeistä kuntoutusviikkoa täällä Siuntion kylpylässä. Kaksi yötä takana ja onneks olen saanut nukuttua. Eihän tästä muuten tulisi mitään. Eilen oli palauttava Inbody kehon koostumusmittausanalyysi. Voe hevon perse, en paremmin sano.  Vaikka tämä uusi tupakoimaton elämäntyyli on ollut liikunnallisempi kuin aikoihin, niin siihen näyttää liittyvän myös ylensyönti ja herkkuperseily. Okei, joulu ja loma Istanbulis olivat yhtä syömistä, mutta onhan se aina hirveä järkytys nähdä painon nousevan käsittämättömiin lukemiin.


Noh, ei kai tässä muu auta kuin ottaa taas läski niin sanotusti omiin käsiin ja alkaa tekemään asialle jotakin. Se on sitten niin jännä, että kuin salakavalasti tämä kaikki tapahtuu. Vielä pari kuukautta sitten syksyllä meitsi oli hyväs hapes ja niin sutjakassa kunnossa. Kuis tää taas pääsi tapahtuu? Voinks mää syyttää tota tupakoimattomuutta? En voi. Olen syönyt kuin sika.


Ruuasta puheen ollen. Tehtiin La oikein makunystyröitä herättelevää apetta. Ukkokulta teki jälkkärin, onnistuneesti suklaafondantin. Se ei ole ihan se helpoin, mutta hyvin onnistui. Minä laitoin sen unessa nähdyn lohen ( olen siitä täällä aikaisemminkin postaillut. ) Dijon sinapilla ja riisimuroilla kuorrutettu lohibiitti. Jes söör, oli hyvää ja ei ihme, kun herrat paisuu kuin pullataikina.

Jesh, nyt aamiaiselle. Täällä on kyllä hyvät pöperöt. Hiukka liian hyvät. Eli syötyä tulee täälläkin, mut onneks kulutus on toista luokkaa. Eilen vedin ensin sauvakävelylenkin, sit salilla reenii ja vielä päälle vesijuoksuu ja snadi uinti. Aika hyvä setti. Tänään ohjattu vesijumppa, niskaselkätreeni ja tehdään lumikenkäretki. Aika huippuu...

11 kommenttia:

  1. I so feel you, vaikkakin mun ongelma on ton unettomuuden kanssa etten edes nukahda kuin vasta aamulla. Joka yö saa pyöriä johonki viiteen asti, alkaa niin pata kiristyä! Ihminen tulee hulluks jos ei saa unta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun unettomuus on stressi peräistä. Mut se tekee tästä mielenkiintoisen, että ne aina itsekään ymmärrä, mikä stressaa. Välillä nukun kuin pieni pupunen, mut sit on taas näitä aikoja. Hei, mä niin komppaan sua. Tsemppii!

      Poista
  2. Unettomuus on pyllystä. Kokemusta on siltä saralta ihan riittämiin ja koko ajan näköjään vaan lisääntyy. Paitsi että mun ongelma on jotain sun ja Tiian välistä. Ensin pari tuntia pyörimistä ja jalkojen siirtelyä, sit nukahdus ja kolmen-neljän aikaan herätys ja sit taas parin tunnin hermoilu, kun tietää ihan hyvin, että pitäis nukkua, mutta ei vaan saa unta. Ja mitä kauemmin sitä pyörii, sitä enemmän hermostuu, kun tietää, että kohta soi kello ja pitää nousta. Ja just vähän ennen kuin se kello tosiaan soi, alkaa nukuttaa paremmin kuin ikinä, mutta ei auta, koska on noustava. Huoh. Ja ukkeli vielä pahentaa tilannetta nukahtamalla nätisti saman tien, kun laittaa päänsä tyynyyn ja vetelee siitä sitten syvät ja rauhalliset unet herätäkseen aamulla pirteänä kuin peipponen just vähän ennen kellon soittoa. Grrr. Tasan ei käy edes unenlahjat. Ei oo yhtään hauskaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun normi unettomuus on toi sama eli herään aamulla 3 tai 4 ja sit ei nukuta. Nyt on tullut tää uusi, et herään tunnin kahden jälkeen valvoo. Se on syvältä ja saa ihmisen oireilee kaikinpuolin. Mulla unettomuus stressipohjainen juttu. Nyt täällä kuntoutuksessa olen taas nukkunut hyvin. Unohdan pahan maailman ja täällä olen turvassa tai jotain. En tiiä. Outoo. Taitaa homma vain pahentua ikääntyessä.

      Poista
  3. Mitämitä... Annukka kirjoitti mun tarinan ;-)

    Mä oon luullut että olen ainoa joka nykyään valvoo että maapallo pyörii. Onneks en oo yksin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jonkun se on sitäkin hommaa vahdittava Viivi ja näköjään se on langetettu meidän vastuullisille harteille :D

      Poista
    2. Viivi, voitaisiko vaihtaa vahtihenkilöitä ja me Annukan kans, sinä mukaan lukien voitaisi ottaa rennommin ja alkaa nukkua ihmisiks? Pliiis....

      Poista
  4. Yövalvominen on syvältä! Olen tottunut nukkumaan 8-9 tunnin yöunia ja nyt flunssaisena ja aikaerosta sekaisin, heräilen kolmen, neljän aikaan. Päivät olen aivan harmaalla alueella, en ymmärrä, miten pystytte toimimaan pitkät ajat niin, että ette nuku kunnolla! Tai siis ette saa nukutuksi. Olen pihalla kuin lumiukko, nukkumattomuuttani.
    Toivon todella, että tämä on ohimenevää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin viime viikon pe ja la aivan kuin kännissä. Päässä suhisi ja jalat painoi sata kiloo. Ei kiva. Mut onneks olen nyt taas nukkunut. Sitä vain mietin, että jotkut valvoo oikeesti koko ajan, eivätkä saa ikinä nukuttua kunnolla. Järkkyy.

      Poista
  5. Pitäiskö meidän perustaa joku night club ilman tanssia, Maketsu vois loihtia jotain yöpalaa meille kaikille :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, Mie laitan huikopalaa ja voitaisi yöt vain jorailla. Jesh :)

      Poista