4.1.2013

Ymmärrä ymmärtämätön, ole armo.

Äh, kun olen onnellinen kaikista normaalisti nukutuista öistä. En tiedä, onko se toi melatoniini vai mikä, mutta pikku hiljaa unirytmi kääntyy säännöllisemmäksi. On vielä aamuja, että kukkelehdin viiden aikaan, mutta nyt ymmärrän myös sen, että kuinka väsynyt olinkaan. Sitä oli niin väsy, että ei ymmärtänyt olevansa väsy. Kiitos luojani, kiitos herrani.

Fyssäri teki taas kipiää. Helvetin kipiää. Mutta hän pystyi hyvin perustelemaan satuttamisensa. Olkapäiden jänteissä ( ei lihaksissa) on tulehdusta ja niitä on pakko hiukka manipuloida. Tökkäämällä tulehduspesään saadaan sinne tapahtumaa ja näin tulehdusta pois. Eikä se, että antaisin niiden vain levätä ole välttämättä se oikea vaihtoehto. Niitä pitää aktivoida, pitää mennä kohti sitä mihin sattuu. Tulehduskipulääkkeet eivät tehoa näin pitkittyneeseen ja pahaan jännetulehdukseen. Tai niitä pitäisi syödä tuhottomia määriä ja pitkään. Uskon ja luotan.

Meillä oli aika mielenkiintoiset keskustelut eilen. Tai lähinnä hän jutteli ja minä huusin vastaukset. En pysty kivultani puhumaan normaalisti. Fyssäri kysyi eilen, että olenko miettinyt miksi olen tässä tilanteessa. Mikä on sen syy? Koska kroppa kertoo sen, että kaikki ei ole kunnossa ja tähän kaikkeen on olemassa joku vastaus. Minä kuulemma tiedän sen, jos haluan tietää. Mietin asiaa ja ymmärsin jotakin olennaista. Hän näkee minussa sen ikuisen suorittajan. Pelkästään stressi voi saada ihmisen kehon reagoimaan näin. Laahustaessani kaupungilla mietin asiaa. Voiko ihminen sairastua suorittamiseen? Minähän leivon, laitan gurmeeta, kampaan ja sisustan. Valokuvaan, kirjoitan blogia, siivoan ja sähellän. Huseraan siellä ja täällä, aikataulutan elämäni ja kiirehdin en mihinkään.  Miksi ja ketä varten? Itse en koe suorittavani, koska kaikki tuo on sellaista mitä teen mielelläni. Menin syvemmälle ja mietin kaikkea tätä, miksi teen, kenelle teen ja mitä varten? Juontaako juuret aina kauas lapsuuteen? Olenko hakenut jo pennusta pitäen jonkinlaista hyväksymistä sillä, että yritän olla jotakin koko ajan. Okei, muistan, että elämästäni kadonnut isukki sai aikaan sen tunteen, että olen vääränlainen ja minun tulee tehdä asioita saadakseni hänen hyväksynnän. Saadakseni hänet takaisin. Onko tämä jäänyt päälle? Voiko syyt olla näin syvällä? Ai dont nou, mutta yritän vain ymmärtää itseäni. Tahdon tulla terveeksi.

Hah, valitin fyssärille myös, että haluaisin mennä jo duuniin. Ei tästä sairauslomasta ole mitään apua ja luterilainen kasvatukseni vaatii minua työhön takaisin suorittamiseen. Hänpä korjasi käsityksiäni kipakasti. Ensinnäkin luterilainen kasvatuksemme ei vaadi mitään. Muista pyhittää lepopäiväsi ja  ole itsellesi armollinen. Hän näkee niin mun läpi, että välillä ihan pelottaa. Fyssäri kysyi puolihuolimattomasti olenko tehnyt uuden vuoden lupauksia. Vastasin sen ikuisen, yritän olla parempi ihminen. Hän jatkoi kysymällä mitä sen on? Menin hiljaiseksi ja hän totesi, että oliko vaikea kysymys. Toden totta, mikä on parempi ihminen? Mitä siihen v a a d i t  a a n? Pitääkö mun yrittää vielä sitä, olla parempi ihminen, häh? Nyt olisi kuulemma tärkeintä, että ymmärtäisin ja antaisin itselle luvan levätä, sen kertoo jo mun kroppa. Eikä se, että negatiivisuuden kautta yritän kuntoutua edistä asiaa milläänlailla. Olenko ajatellut, että olen uupunut. Uupunut kaikkeen? Hyvä kysymys. Nyt mennään päivä kerrallaan, tehdään sellaisia asioita joista nauttii ja pitäisi yrittää rentoutua. Hui, kuinka kuulostaakaan vastenmieliselle. Nauttia ja rentoutua, mitä se on?

Okei, tämä kolme viikkoa on tehnyt tehtävänsä. Olen pysähtynyt, olen joutunut miettimään. Mitä jos myönnän, että olen syvästi uupunut. Ihan hävettää mennä tuommoista myöntämään. Mutta paraneminen alkaa kuulemma siitä. Onko uupuminen sama kuin olisi heikko ihminen, mietin. Onko se?
Ihminen ei uuvahda hetkessä. Ei viikossa, ei kuukaudessa. Jos ihminen on näinkin tollo kuin minä, niin kai tähän on tarvittu vuosia. Siinä onkin pähkinä purtavaksi. Jos kaiken tämän takana onkin vain uuvelo, niin miksi ei ole tajunnut pysähtyä aikaisemmin kuuntelemaan itseään. Miksi on niin vaikea myöntää, että mieluummin antaa kaikelle fyysisen kivun selityksen.  Niin miks? Varmasti fyysinen kipu on olemassa olevaa totta, mutta iso osa on myös mun päässä, mun sisällä ja on näin sisäsiittoista. Ymmärtääkseni tämän, paraneminen voi alkaa. Herramunvarjele, kuinka paranenkaan!

Kyllä. Ikean lihapullat ovat syötäviä.
No hups! Ei tästä pitänyt tulla näin ilotonta paatosta. Tää nyt vaan lähti jostakin sisältäni, oli tarve. Jotenkin mulla on kevyt olo, olenko ymmärtänyt pudottaa jotakin harteiltani. Enihau, iltapäivä meni rattoisasti kierrellessä sisustuskauppoja punavuoressa. Oli jännä, kun ei ollut kiire mihinkään. Yritin kyllä tuntea siitä syyllisyyttä, mutta en pystynyt. Tai pystyin, mutta hylkäsin ajatuksen. Olin voima. Illalla käytiin Ukkorähjän kans Ikeassa. Syötiin lihapullat. Ostin uudet leikkuulaudat. Oli kivaa. Tälle päivälle on ohjelmassa rakastaa itseä. Voi tsiisus, kuinka hyväilenkään. Kiitos ja anteeks.

11 kommenttia:

  1. Kylläpä kuulostaa aika pysäyttävältä tuo sinun fyssarisi...hoitaa samalla niin kehoa kuin mieltä. Tuo on aika pelottavaakin, kun joku ensi kertaa pakottaa sut perimmäisten kysymysten äärelle, mutta vain sieltä kumpuaa muutos! Aivan mahtava teksti ja syvällinen pohdinta Make (nyt en ees sano Martta)...ei sitä aina tarvitse täälläkään olla hulvaton ja hauska. Oikein rentouttavaa päivänjatkoa ja sisäistä mielenrauhaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fyssäri on kyllä jännä jäpikäinen. Hän ei tuputa, eikä vaahtoa mistään. Toteaa aina vain puolihuolimattomasti asioita ja näin jättää jälkensä mun tajuntaan.

      Se on jännä, että monta kertaa näiltä ruohojuuri tason hoitajilta saa enemmän apua kuin esim. lekureilta. Onko näin, että ovat lähellä ihmistä, koskettavat, kuuntelevat ja heillä on aikaa ymmärtää miks toi ihminen kipuilee. Meibii...

      Poista
  2. Sulla on viisas fyssari. Kroppa yrittää kaikin tavoin pakottaa pysähtymään tai ainakin hi-das-ta-maan tahtia, mutta sinä jästipää (kaikella rakkaudella ♥) senkun kiihdytät. Viimeisimpiä keinoja keholla on sitten tehdä sellainen temppu, että ei jää epäselväksi. Varmasti pysähdyt, ja olet täysin muiden armoilla. Mikäpä olisi pahempaa kaikkivoipaisuuden tunteelle. Lopuksi komppaan vielä Pepperin sanoja.

    Rakasta itseäsi - ja rakastakin huolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän minä tavallaan tiedän tämmöiset asiat. Omille asiakkailleni kehoitan lepoa ja rauhaa, mutta omalla kohdalla en osaa itseä kuunnella. On oikeasti ollut pysähtymisen paikka, toivottavasti ymmärrän ja opin jotakin.
      Minun kohdalla tuo rentoutuminenkin on sellainen suoritus. Teen tämän, teen tuon ja sitten minulla on 23 minuuttia ja 15 sekunttia aikaa rentoutua. Sitten teen tuon ja tämän jne. jne. Eihän se mene noin. Ja se mun pitäisi oppia ymmärtämään. Ja jos ei muutoin tajua, niin kyllä se stoppi näköjään tulee.

      Mut hei, ollaan jo oikeilla jäljillä. Rakastan, rakastan...

      Poista
  3. Kaikki on niiiiin tuttua. Hyvä, että joku ulkopuolinen takoo järkeä kalloon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on aina ollut paksu kallo. Ehkä se takominen ei niinkään auta. Ymmärtämiseen tarvitaan höyheniä. Annetaan se ajatuksen siemen ja odotetaan, että lamppu syttyy. Tai sit se sammuu kokonaan. Haloo, kuka sammutti valot?
      Ehkä mie jotain tajuan...

      Poista
  4. Viisas fyssari ja tärkeää mietintää!
    Lämpimiä ajatuksia, -M-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thänks!
      Vaikka hän kiusaakin, niin hyvät on kemiat. Uskon, että auttaa kovin tervehtymiseeni.

      Poista
  5. koin saman kuin sä eli kropastani koko selkä tulehtui..pyrin koko ajan telemään kaiken ja hoitamaan muutkin mjksut ja vielä järjestin eri juhlia eri porukoille..sit oli paine että treenaa myös..olen yhdistyksessä mukana ja yrittäjän vaimona plus neljä skidiä niin otan paineita herkästi..mun vanhemmat ovat niin kyykyttäneet mua sanoin ilkeästi..niin aina AINA yritän parhaani enkä vain rimaa hipoen ok..sit olen periksiantamaston luonne että harmaan kiven mennään
    .se on jääny kilpa uraltani..mut kanssa fyssäri pysäytti ku lääkärit rahasti ja lykläai panacodia..niin hyvä pysähtyä ja ajatella itseä ja nauttia pienistäkin asioista..asiat on minulla mitä parhaiten..pikaista toipumista.tsemppiä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juupa juu. Se on jännä, että toiset ihmiset ottaa asioista enemmän paineita kuin toiset. Nyt ymmärrän, että olen varmasti sairastunut suorittamiseen. Ja siitä pitäisi päästä eroon. Pitääkö aina olla täydellinen, niin ja miks?
      Nämä fyssärit ovat elämän oikeita tohtoreita. Ei ne pillerit sua hoida. Okei, ne poistaa kipua, mutta eivät hoida aiheuttajaa. Kiva, että sulla asiat kunnossa. Sitä kohti menen myös minä.

      Poista
  6. Me tupataan olemaan itsemme pahimpia vihollisia:) Osataan olla ymmärtäväisiä toisia kohtaan mutta oman itsen ymmärrys on joskus vaikeeta kunnes tulee se hetki kun on pakko katsoa syvemmälle ja miettiä asiat uudestaan. Tsemppiä Maketsu

    VastaaPoista