Täydellisesti nukutun yönä jälkeen on mieli avoin ja immeisen heleppo olla. Öllötys möllötys on tehnyt tehtävänsä ja tasapaino on saavutettu. Koskaanhan se ei ole vaaterissaan, mutta sehän olisi jo liikaa vaadittu. Mulle riittää vähäisempikin. Olen niin vaatimaton... Aamu on ihana! Maisema on tyyni ja aurinko rakastaa. Linnut ovat laulutunneilla, hillitön sikermä. Oletteko koskaan kuulleet, kun käki laulaa lähellä? Tuossa se mökin vieressä virittelee, ääni on aika luja. Ensin luulin, että joku ihmispeto on nurkilla ja siellä huhuilee: "Kukkuu, onko täällä ketään, kukkuu?!" Ihmettelen myös, miksi yksinäinen joutsen uiskentelee rantavesissämme. Missä on kumppani, mitä on tapahtunut? Niitä on aina ollut kaksi, nyt vain yksi. Onko tullut ryppy rakkauteen. Sanotaan, että joutsenet ovat uskollisia hamaan tappiin asti. Tuskin niillä ero, oisko kuolo toisen korjannut. Surullista. Onkohan se yksinäinen?
 |
| Elämän voimaa |
 |
| Martta nuortuu |
 |
| Valo ihana valo |
 |
| Nyytissä ollaan |
 |
| Oih, Aih! |
Ystäväni Terba sulostutti meitä seurallaan. Kylläpäs meillä oli mukavaa. Eikä siihen tarvittu mitään ihmeellistä. Laitettiin yhes hyvää sapuskaa, saunottiin ja höpötettiin hirvittävästi. Silleen syntyjä syvästi. Nauraa räkätettiin ja oltiin samoilla aalloilla. Me ollaan sellaisia uusia vanhoja tuttuja. Tunnettu jo pitkäänkin, mutta nyt silleen lähemmin. On aina arvokasta saada uusia ystäviä. Se ei ole itsestään selvyys ikäihmiselle. Kiitos siitä. Eilen käytiin retkellä. Puuttui vain pillimehut ja eväsleivät. Piipahdettiin elämän alkulähteillä nuortumassa elikkä Dagmarin lähteellä. Paikka on kaunis pyhiinvaellus ja toden totta, vesi siellä on maistamisen arvoista. Käytiin myös Tammisaaressa nauttimassa kupilliset mokkoo, oikein leivosten kera. Illalla nautittiin yksinkertaisesti HK:N blöötä ja vihannesnyyttejä. Tämä annoskokonaisuus on nostettava esille, niin oli maukas kokonaisuus pyhässä yksinkertaisuudessaan. Tehtiin nyytit silleen luovan soveltavasti ja maku oli jostakin Aasia-Kaukasus-Normandia- Finlandese akselilta. Huippua! Tässä ohje. Pane soveltaen, ole villi, ole vapaa!
VIHANNESRAKKAUS
Purjo
Omena
Porkkana
Pinaatti
Uusi sipuli
Valkosipuli
Paprika
Kesäkurpitsa
Paahdettu Seesaminsiemen
Parmesanraaste
Seesamöljy
Basilika
Chilirouhe
Suola
Oliiviöljy
Luomuvoi
Soija
Pilko ainesosat suht pieneksi ja kasaa ne nyytteihin. Roiski öljyt ja muut härpäkkeet päälle. Kun teet nyyttejä, kostuta leivinpaperi vedellä ja ladot ainesosat siihen. Kääri vasta sitten hopiapaperiin, näin nyytit eivät kärvähdä ja tuleepi erityisen mehukasta jälkeä. Hei, me oltiin näistä ihan taivaissa.
Maanantai-iltana syötiin pidemmän kaavan mukaan. Katettiin kauniisti alaterdelle ja kesäilta meitä rakasti. Oltiin ihan juhlasti. Jaksettiin Terban kans istua puoli kolmeen. Se on saavutus sinällään. Kesäyön hämyssä puhuttiin henkeviä ja oltiin yhtä elämän kans. Laitan menyyn kuvina, en jaksa kirjoittaa. Yksi kuva kertoo tuhat sanaa, juu sii.
 |
| Värillisesti |
 |
| Alkupalasallad |
 |
| Tulta ilman savua |
 |
| Kalaa ja pottua, tietty |
 |
| No, se pannacotta |
Ukkorähjä tekee lähtöä Karjaalle. Oli tarkoitus, että olisin lähtenyt mukaan. En nyt pysty äkkinäisiin lähtöihin, alkaa hermostuttaa. Peruin aikeeni ja otan rennosti. Laitan biksut päälle ja makaan riippumatossa. Tuijottelen taivasta ja olen olematta. Huomenna ( jo!) mennään urbaaniin sykkeeseen. En olisi siihen vielä valmis, olisin voinut jäädä tänne kyllästymään. Mut ehkäpä se huomenna on toisin, olenkin redi vaihtamaan maisemaa. Hyvän loman edellytys on sopivasti vaihtelevuus. Oikeassa suhteessa kaikkee, niin ihmisen mieli pysyy viriilinä. Juhla-loma-möllö-öllö-juhla-loma-möllö-öllö. Siinä sen salaisuus. Naatitaanx?
Hei Martta, kerrotko vielä tämmöiselle epämartalle, että miten te paistoitte noi nyytit? Grillissä, uunissa, vat? Kauanko, kuumassako? Lukeeko se tuolla, olenk aivan puusilmikkö? Meille ehkä tulee syssymmällä sähkökrilli, että voisko näitä esim. siinä kärtsätä?
VastaaPoista