4.6.2012

Sä oot juonnu mun viinat!

Nyt näyttää sille, että hima alkaa olla valmis. Pientä hienosäätöö vielä ja sit voi huokaista. Rempparomut odottaa kellariin vientiä ja keittiön lattia saumausta. Yksi uusi taulu täytyy viedä paikoilleen ja sit se on siinä. Vot sie, parin kuukauden uurastus palkitaan. Koti on mun näköinen ja energiat ovat tasoittuneet oikealle taajuudelle. Heleppo olla ja hengittää. Vaikka ehkä kenties saattaa saada sen vaikutelman, että Martta on ollut ylen hermona ja peba täynnä näppylöitä remppahuolista, niin se on vain harhaa. Pääsääntöisesti minähän rakastan tämmöistä härdelliä. Ainut ongelma on se, että rakastan vähän liikaa, enkä innostukseltani saa nukuttua. Toki, välillä evakkoelämä ja tavaran toimituksen viivästykset vetää palkokasvia kehossani oleviin aukkoihin, mut se sellainenkin kuuluu asiaan. Snadi hermoilu pitää ihmisen liikkeessä. Summasummaarum, kokonaisuutena homma meni hienosti. Sähkömiesten jälki oli ikävän sotkuista ja sitä olen joutunut paikkailee. Jos tilaan keittiöremontin avaimet käteen periaatteella, niin silloin käsitän sen niin, että mun ei itse tartte tehdä mitään, että jälki on moitteeton ja katseen kestävä. Hui, hai, en ottanut asiasta ylikierroksia, rapatessa roiskuu ja paikattiin jälkiä se mikä voitiin. Nyt on hyvä.




Seinänaapurini juopahtava pariskunta on ollut toraisa. Eilen illalla itku ja hammastenkiristys oli kova. Nainen valittaa isoon ääneen elämänsä kurjuutta, mutta sammahtivat luojan kiitos jo kympiltä. Tuolla nyt muija ukolle mesoaa: ( aamulla klo: 6) "Sä oot juonnu mun viinat!" Nyt se huutaa: " Älä lyö mua!" En yhtään ihmettele, jos ukon tekee mieli pikkasen hivasta. En kuulee, että mies sanoisi mitään, akka räyhää koko ajan. Vaikenisi onneton. Voi, voi, millaista on elämä tuossakin pirtissä. Ei ala aamut järin ylevästi ja herran rauhassa. Niin kauan kun eivät yöuntani häiritse, eikä elo mene tappokamaksi, niin ei toi mua häiritse, eikä vaadi mitään toimenpiteitä.

Saatiin työhuoneen taideinstallaatiokin seinälle. Siitä tuli oikein raamikas. Ukkorähjä on hyvä mittamies. Homma olisi lirahtanut reisille, jos Martta olisi laitettu puikkoihin. Taulujen kiinnityskohdat ei tietenkään olleet kaikki samalla korkeudella, itse asiassa ne olivat kaikki eri. Jokainen taulu piti siis mitat erikseen, että sattuvat samalla tasolle. Ja katso, Ukkorähjä teki sen ensi iskulla. Martta olisi tökkinyt seinän täyteen reikiä ja tullut siihen lopputulokseen, että ne ovat somasti kaikki eri korkeudella. Olen teetättänyt  (lukihärö, hirvee sana, onks toi edes oikee sana?) fotoista tauluja ja nyt maalattiin niille musta pohja. Kivasti korostaa taulujen sävymaailmaa ja antaa huoneelle muutenkin särmää. Noi kolme taulua ( 50x70) maksoi Itä-keskuksen Tunnin kuvassa satasen tsipale. On siis unikkii ja toimii tauluna kivan utuisesti.




Loma alkaa lähestyä uhkaavasti. Sen tuntee sielussa. Väsynyt ja odottava tunne jäytää takaraivossa ja aamukampa on kovilla. Vuoden The Tapaus on kohta käsillä. Ollaan suunniteltu Ukkorähjän kans Norjan reissua. Aika kiva. Vielä jaksaa muutaman viikon. Siellä se odottaa, Onni ja Autuus. Auts, ku ihanaa!!!

7 kommenttia:

  1. Onpa tyylikäs!

    Tämä on juuri tällaine keittiö, josta voin todeta, ettei ole omaa tyyliäni/istuisi kotiini, mutta silti huippuhieno! Eihän kaiken, mitä ihailee, täydy olla aina sitä ominta juttua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos! Toihan on huippu palaute. Tykkää vaik ei oo omaa stailii.

      Mie oon yksinkertaisen linjan ihminen. Mulle kaikki ruusut ja muut romantiikat ovat myrkkyä. Toisaalta, joku kaunis, valkoinen maalaisromantico voi olla ihan kaunis ;)

      Poista
  2. Voi miten on ihku tuo keltainen. Se muutta kivasti sävyä kun on lämmin valo siinä hyllyssä ja kylmä valo ledinauhassa? Onko se ledinauha? Olen noitakin itse haavistellut juurikin samaissen paikkaan, eli kaapin alle.
    Mistä ne hankit vai tuliko keittiöfirmasta? Oli kovin tyyriit?

    Kyllä on tyylikäs ja kivan näköinen olematta yhtään öky. Juuri sellaista mistä miekin tykkään. Olisit kuule voinut vaikka mulle köökin suunnitella niin on sama maku meillä.

    Ja taideinstallaatio on persoonallinen ja tyylikäs!

    Sydänlämpöiset Onnittelut aivan mahtavasta uudesta kodosta. Nyt saa Marttakin vähän jo luvan kanssa rauhoittua haaveilemaan lomareissuista ja nauttimaan oman kodin ihanuudesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keltainen on pirtsu! Valot on Led ja tuli keittökaupas, en tiedä yksittäishintaa, mutta niitä saa esim. Bauhausista halavalla.

      Juu, tyhjän päälle tässä jäätin. Pitäiskö ruveta duunaa muille? Ainakin tykkään tehdä moista, pirusti.

      Juuri teimme Ukkorähjän kans viimeiset hommat. Se oli sit siinä. Rauha, rauha!

      Poista
  3. Hirveitä noi sun naapurit..:/

    Keittiö on superpirteä ja silti tyylikäs, talvella kun näkee ton ensimmäiseksi aamulla niin ihme jos ei päivä lähde käyntiin aurinkoisissa tunnelmissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juopot on juoppoja. Niin kauan, kun eivät tule läpi ja saan nukkua, homma ok.

      Heh, kyökki on kyllä aika aurinko tai hei, Lemon! Totta kai. Sitruuna homolle sitruskyökki ;)

      Poista