27.4.2012

Elämän kirjo

Normi settii. On fraidei ja heräsin ennen kukkoa. Ylikierrokset ovat tasaantuneet ja olenkin saanut nauttia tyydytetyistä yöunista. Perjantaille sitä unta ei riitä ja höperö herää odottamaan viikonloppua. Varsinkin nyt, kun edessä siintää Valpuri veepeet ja mökki kutsuu. Tänään vielä nasakka duunipäivä ja illalla pitänee suorittaa ostostapahtuma Ikeaan. On ilmennyt, että lipastoille on saatavilla lasiset tasot, joten ne on hommattava. Parveke kaipaa myös vielä uutta tekstiiliä ja muuta sälää. Mutta näiden jälkeen julistan hankinta kiellon. Lopetan kuluttamasta. Olen tyydytetty ja mitä ei ole, sitä ei enää tarvita. Piste. Johonkin tämä raja on vedettävä, sillä tuo kaivo on pohjaton.

Nyt kun duunimatkat alkavat olla jo arkea, eikä yhtä suurta seikkailua, niin olen herännyt havannoimaan ihmisrakennetta ja ympäristöä kriittisemmin. Täytyy myöntää, että ihmisissä huomaa eroja. Kyllä täällä Itäisellä puolella on enemmän sosiaalitapauksia, juoppoja ja muuten vaan hulluja yksin höpöttäjiä. Jos hienosti sanon, niin täällä näkyy enemmän elämisen kirjo. Vaikka Martta on kermaperse, niin en minä elämää pelkää, eikä minua moinen haittaa. Täällä sekavat höpöttää yksinään ja Espoossa entiset jupit juttelee napit korvilla, onks sillä mitään eroa? Samaa sakkaa, kaikki tyyni. Minä en arvostele, minä huomioin ja paikallinen tukkastaili herättää minussa hilpeyttä. Missä helvetissä tää jengi saa niin karseen näköstä lettiä päähänsä? Voisin aistia, että Itäisellä puolella kotikutoinen kampaaminen on muodissa. Eikä siinä mitä, maassa maan tavalla. Tuulipuvut kahisevat kilpaa aamuisessa bussissa ja ilmassa leijuu viehko kielon tuoksu. Elämää...

Olen pannut myös merkille, että täällä on paljon kauniita, nuoria naisia. Sellaisia pikkasen liikaa laitettuja. Tukka on pitkä, rohkeasti värjätty ja kauniissa kasvoissa aavistus liian tumma meikkivoide. Ollalla keikkuu aito Luiskin Vittunin kopio. Tekisi melkein mieli käydä sanomassa: " Kaunis ihminen, less is more." Vanhuksia täällä on myös enemmän. Tai ainakin minusta tuntuu niin. Oliko näin, että Espoo on enemmänkin tylsien, keskinkertaisten, keski-ikäisten ihmisten kansoittama asuinalue? Hajutonta ja mautonta massaa. Täällä on koettavaa ja nähtävää. Jokainen aamu on suuri ihme.

Metro on näppärä, mutta matkustusvälineenä se on lievästi epämukava. Jopa ahdistava. Penkit ovat huonot istua ja ne satuttavat selkääni. Enkä pidä siitä, että ihmiset istuvat vastakkain. Toljota siinä nyt mitään näkemättä toisen pärstää. Martta on niin utelias ja antaa katseensa vaeltaa. Juu, tiedän, että meidän tulee kunnioittaa toisen yksityisyyttä, eikä ihmisiä saa tuijottaa. Mutta mihin sen katseen kätkee? Se hyvä puoli Metrossa on, että siellä on aina saatavilla ilmaisjakelulehtiä. Niihin on hyvä uppoutua. Minua ahdistaa myös se tunne, että sieltä ei halutessaan pääse pois. Pari kertaa on sattunut arvaamattomia sekopäitä samaan vaunuun. Ne pelottaa mua. Yksi asiakkaani antoi hyvän vinkin. Tämmöisen sattuessa, hän vaihtaa jollakin asemalla vaunua. Ei hullumpi idea, jos kokee, että tilanne voi olla jotenkin uhkaava.

Tukkamuodista puheen ollen, näytän ihan Dannylle elikkäs Ilkka Lipsaselle. En edes muista milloin tälle olisi tehty jotain. Ihan karsee peruukki. Nyt mä kärsin. Remppahässäkkä on takana ja alan taas kiinnittää huomioo myös omaan itseeni. Tartteis varmaan tehrä jotain. Joku kiva, raikas kevät rättikin voisi olla paikallaan. Mutta mistä aika? On tää paha. Hyvin paha, paha....


8 kommenttia:

  1. Pakko sanoa pieni vastalause kun oon kurkkuani myöten täynnä näitä Itä-Helsinki-stereotypioita: Vuosaari tai metro ei ole koko Itä-Helsinki. Ainakaan sillä alueella missä minä asun ei ole sen enempää juoppoja tai huonoja kampauksia kuin muuallakaan Helsingissä. Espoosta ei mitään tietoa, ehkä se onkin paratiisi missä ei ole parempia ja huonompia alueita? ;)

    Metrossa on hyvä katsoa millasta porukkaa on menossa vaunuun ja vähän valita missä istuu/ mihin vaunuun menee. Pysäkinvälit on kuitenkin sen verran lyhyitä että pääsee tarvittaessa vaikka vaunun toiseen päähän ja sit voi vaihtaa vaunua. Ei oo kyllä tarvinnut vaihtaa vaunua n.15v aikana kuin muutaman kerran. Sisko joutu kerran seuraa nyrkkitappelua bussissa eikä sieltäkään kuulemma päässy pois kun oltiin moottoritiellä ja kuski meni paniikkiin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie oon niin pöllö, että en taida edes tietää, mikä on Itä-Helsinki-stereotypio? Mutta sitä ihmettelen, että mistä johtuu Itäisen puolen ns. huono maine? Minusta ainakin tämä Vuosaari näyttää erittäinkin upealle alueelle.

      Mitä taas tulee juoppoihin, niin niitähän nyt on Suomi pullollaan. Kyllä niitä on Espoossakin, mutta ne on enemmänkin sellaisia puska/ranta-mallisia. Espoossa on räikeäkin ero alueilla, joku Westend on alue jossa haisee raha ja joku voisi nimittää sitä paratiisiksi. Asuin Matinkylässä, missä varmaan puolet asukkaista on maahanmuuttajia ja minä viihdyin siellä.

      Kampaajana kenties kiinnitän tukkamuotiin enemmän huomioo vai johtuuko se siitä, että tämä on alueellinen tarkastelu on uutuuden viehätystä, enkä niinkään muista Espoon huono tukkaisia. Enihau, se ei ole elämää suurempi asia ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. Mut silmään pistää...

      Alan pikku hiljaa oppia Metrolaiseksi ja silmäilenkin hieman ympärilleni. Se on sääli, että täytyy olla varuillaan, mutta eiks sekin oo elämää?

      Poista
  2. Ihmisten katselu on parasta viihdettä, ja kuten huomaat, myös loppumaton inspiraation lähde!
    Minä olen aina inhonnut metroa, vaikka se kieltämättä on nopea ja näppärä. Onneksi ei tarvitse käyttää sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaankin, se on parasta viihdettä ja nautin siitä suunnattomasti. Lomillani, saatan istua rantabaarissa tai katukahvilassa tuntutolkulla ja tuijotella ihmisiä.

      Minulle sujuva matkanteko on tärkeintä ja siihen kyllä Metro on ehdoton number one.

      Poista
  3. Mä oon fcookien kanssa samaa mieltä. En tiedä mihin aikaan metrossa liikut mutta kun mä aamulla aikaisin meen duuniin, siellä metrossa istuu ihan siistin näköistä porukkaa samoin kotiin tullessani.
    Mä jään jo Herttoniemessä pois joten en ole huomannut penkkien kovuuttakaan;) Höh, täällä ainakin rannan puolella on aika kovat asuntojen hinnat myös vuokra-asuntojen kuten meillä ettei täältä varmaan paljon niitä laitapuolen kulkijoita löydy. Meidän talossa ei yhtään. Huonoin tukkamallikin on varmaan mulla. Inhoon istuu kampaamossa (sorry, en halua tuijottaa itseeni peilistä) toki voin lukee lehteä. En pidä siitäkään kun niskaa sattuu kun hiuksia pestään. Enkä pidä siitä kun kampaaja kyselee/utelee kaikkien kuullen mun asioita, kääk. Tuli vaan mieleen nämä asiat kun mainitsit nuo itä-helsinkiläisten hiusmallit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viivi: Mä en liiku ns. ruuhka-aikoina, jolloin varmaankin juuri ns. tavalliset ihmiset menee duuniin. Ehkä siinä syy, miksi kaiken maailman höppöpöppömönkijät pistääkin silmään ;)

      Penkkien epämukavuus johtuu huonosta muotoilusta. Se ei ole mun selälle optimaali ja siksi se tekee kipiää. Sama on uuden mallisissa linjavaunuissa. Jos joutuisin istumaan pitkän matkan, tiedän, että se olisi mahdotonta ja ottaisi viheliäisesti alaselkään. Vanha selkävamma...

      Voi surku, jos kampaajakokemuksesi ovat huonoja. Sen verran olen työorientoitunut, että en voi tukkatarkastelulle mitään. Se on ikään kuin verissä ja harrastan sitä juuri julkisissa, kassajonoissa ja aina, kun on joutavaa aikaa ( eikä esim. mitään luettavaa.)

      Poista
  4. No niin, eikun kampaamo sinne pystyyn! Oma työmatkani on myös mielenkiintoinen, samassa bussissa matkustaa kiinalaisia, mustalaisia, muslimeja ja monenkaltaisia työläisiä. Välillä on erittäin hauskaa ja mielenkiintoista seurata kanssamatkustajien keskusteluja. Minkä olen yllätyksekseni huomannut on se miten auttavaisia ihmiset tällä linjalla ovat. Eilen aamulla oli alkoholistin näköinen pappa tukehtua yskään ja vieruskaveri tarjosi hänelle pastilleja. Toisella, ei niin ihanalla kerralla nuorella kaverilla oli huono olo ja hän sitten alkoi (juhuu) oksentamaan. Mitä tapahtui? Bussi pysähtyi ja odotti kunnes poika kävi heittämässa laatat ulkona...minkä jälkeen hänen voinnistaan sitten pidettiin huolta. (allekirjoittavalla kiehui, 10 minuuttia myöhässä töihin).

    VastaaPoista
  5. sirkku: Idea hyvä, mutta on mahtavaa, että on työmatka keskustaan. Kyllä täällä noita kampaamoja näyttää olevan yhtä paljon kuin joka paikassa. Luulen, että toi onneton staili on kotikutoista ja monelle varmaankin ihan kustannuskysymys.

    Minä sain huomata tuon ystävällisyyden ensimmäisellä aamulenkilläni rantaan. Tuntemattomat ihmiset tervehti ja ne hymyili mulle. Ei vaan Espossaa... Mahtavaa.

    VastaaPoista