29.12.2011

Ping Pang Patong

Kukko kiekuu jossakin ja sirkat sirittää. Ensimmäinen aikainen Thaiaamu, jännä fiilis. On sillai söpösti viilee ja ilma tuntuu freesille. Toisin kuin minä, sormet on niin turvoksissa, että eivät meinaa taipua näppistölle. Syöty, juotu ja ylen on eletty leväperäisesti. Juuri sitä, mitä lomalla kuuluukin olla. Mutta eilinen päivä oli verihot, ververihot. Siinä myös yksi hyvä syy turvota. Martta, tuo Pohjolan kylmä Donna, ei oikein kestä hillittömiä helteitä. Ei, en valita. En missään nimessä, mutta jumalainen temppelini kertoo lämpötilan olevan yli Martan sietokyvyn.

Eiliset postaukset jäi väliin. Meni aamurutiinit sekaisin, Martta otti ja nukkui puolille päivin. Hyvin epätavallista. Myös rinsessan päiväunet ovat jääneet väliin, niin on ollut menoa ja nykytystä. Mitäs kaikkea tähän väliin mahtuu? Päivät alkavat mennä jo sekaisin, ajantaju on hämärtynyt, enkä muista mitä, missä ja milloin.

Retki paikalliseen ostoshelvettiin on tehty ja mukaan tarttui yhtäsuntoista rättiä ja lumppua. Ukkorähjän tuliaiset alkaa olla kasassa, farkkua, paitaa ja pikkukivaa on tiedossa. Hintataso on hyvinkin edukas. Vai mitä sanotte, esim. yhdet farkut ja kolme paitaa maksoi 1800 bathii, joka on n. viiskybää. Ei paha. Martan käsveskafetissi oli koetuksella. Sinne jäivät perääni suremaan, kaikki nuo ihanaiset nyssykät. Mihin hemmettiin minä niitä pakkaan? Kaikki halukkaat eivät millään mahdu matkalaukkuuni. Oih ja voih, tätä surun määrää! Teen vielä yhden uuden täsmäiskun, sinne jäi vielä vaikka mitä kivaa haluttavaksi.

Fisuille ruokaa

Kuka siellä kurkkii

Ehkä oon ehkä en

Kaikki ei oo sitä mille näyttää

Money talks

Patong
Tehtiin myös iltaretki Patongille. Huh, helvetti, millainen härdelli. Paikka on TÄYNNÄ baaria ja pillukonttoria vieri vieressä. Mondon matkaoppaan mukaan siellä on eniten baareja maailmassa. Meno on sen mukainen. En haluaisin asustaa siellä, mutta näin pistäytymällä sen kestää. Käytiin syömässä Italialaisessa ravintolassa Roma. Pieni, ammuttu täyteen, mutta ruoka oli hyvää. Italialainen maistuu aina. Ilta oli oikein mukava ja tunnelma tiivis. Siitä matka jatkui pakollisten koettavan turistina elämyksiin. Ladyboy-show nähtiin, ei mikään kummoinen, olen nähnyt parempiakin. Täällä on Thailandian yksi parhaimmista ladyboyseista, mutta juuri se show ei sopinut aikatauluihimme. Homokaduille Martan piti tietenkin päästä pällistelemään ja siellä show oli ihan katsottava. Ei ne mua kiihota, enemmänkin ehkä säälittää. Siellä pojat on tyrkyllä, rahalla saa ja hevosella pääsee.

Tasapuolisuuden nimissä, menimme katsomaan myös mikälie Piip-shown. Siellä vähäpukeiset, nuoret neitokaiset nytkyttelivät itseään tankoja vasten. Varsinainen ohjelmanumero oli se, mitä kaikkea nainen voikaan sisäänsä kätkeä. Ja voin kertoa, että siinä vaiheessa kun sieltä tuli sammakko, mun piti lähteä pois. Ei kestänyt kattoo. Ei pystynyt. Sain kuulla, että sieltä oli tullut vielä yhtä sunt toista. Kanarianlintua ja pingpongpalloa. Kiitos, mutta ei kiitos.

Ilta jatkui tuhannen kapakan kautta. Pakkohan se oli Seudulassakin piipahtaa. Olin yllättynyt, musta se oli oikeinkin menokas mesta, eikä mikään suomituristin örvellyskeidas. Martta sai joraa terassilla, hyvää musaa ja leppeä tuulenvire. Minä olisin voinut jatkaa iltaa aamuun asti, mutta viisaat matkakumppanit tekivät järkevän päätökseen, ja luovutimme suht ajoissa. En ihan ollut asiasta samaa mieltä, mutta aamulla kiittelin kyllä.

Eilen kävimme myös Thairuuan kokkikurssin. Meidät tuli pirssi noutamaan ja huitasimme vuoristoon kokkimme kesähuvilalle. Paikka oli aika mielenkiintoinen, autenttinen mesta. Saatiin aikaiseksi kevätrullat, papaijasalatti, rapukeitto ja vihreäkanacurry. Vähänkö oli mahtavaa tehdä ruokaa niillä tuoreilla raaka-aineilla. Kaikkea ei meiltä saa, ja voin kertoa, että maut ja tuoksut olivat lähes huumaavia. Opettaja oli jännä, aika tiukan oloinen tätsy, meille kokemus oli antoisa. Oli muuten aika jännä olla keskellä viidakkoa ja varsinkin illan saapuessa meteli oli uskomaton.

Wokit mestoilla

Tom Yum Goong

Kaeng Kiaow wav gai

Riisitötterö

Illalla koko poppoo oli aika väsy. Mentiin koisaa jo kympiltä. Me ei ole vietetty vielä yhtään biitsipäivää ja tänään on sen vuoro. Rannat täällä ovat siistit ja kauniit. Vuokrataan jetit ja annetaan palaa! On niin loma! Nyt ajattelin lähteä lenkille, ennen kuin arska ottaa voiton.