18.6.2011

IlmastoBumbbu

Inkoossa satoi ihanasti iltapäivästä aina tähän aamuhetkeen. Oli romanttista vetäytyä neitsytkammariin, kun sade ropisi peltikattoon. Unetti sulokkaasti ja vetäsinkin peiton korville jo kympiltä. Illalliseksi nautittiin arkiherkkua elikkäs makarooniloudaa. Jette nam. Oli mukava päivä, hyvä ystävätär myös mökillä. Parannettiin maalimaa ja muutama valkoviinidrinksu siemailtiin. Se on kyllä hyvä kesäjuoma. Laitan siihen noin 12 sentti valkkarii, plöräys limoncelloa, hedelmäistä mehua ja loput vissyä. Muutama jääpala somasti kilisee ja vot, kun on raikasta. Tää on siis mun kaloriton versio oluen kittaamiselle. Hah, taitaa kuitenkin muutama hiilari drinksusta löytyä. Löytyköön, nyt on kesä ja nautinto olkoon osamme.

Heräsin viime yönä valvomaan kolmelta. Mitä hittoa? Ei vaan uni tullut. Siitä onkin aikaa, kun olen valvotellut ihmeissäni. Joko ressi tulee yöuniin? Ei kai. Tai voi se olla. On vielä turhan pitkä aika lomaan valvoa. Kekkoloin ylhäällä parisen tuntia ja mietin jo mokan keittoa. Väkisin makaamiseksihan se meni, mutta jossakin vaiheessa unijukka tuli taas ja armahti. Ihme ja kumma, ei väsy nyt. Odotan, että mökki herää ja päästään kirkolle. Ihana tuuli ja viileys, ihan pikkasen vilu kapajaa. Raikasta. Sopiva kesäkeli.

Viileydestä tuli mieleen, että olin eilen tormakka ja hoitelin sitä ilmalämpöpumppu asiaa. Vietin tovin, jos toisenkin telefuunissa ja sähköistä postia laitellen. Olen mie hyvä. Aikas hyvä. Nyt näyttäisi sille, että pumppu asennetaan minulle 4.7 !!! Olen onnellinen! Ihan mielettömän tyytyväinen. Soittelin isännöitsijälle, hallituksen jäsenille ja asiaan pannaan vauhtia. Talomme muutkin asukkaat ovat kiinnostuneita. Jos näin hyvin käy ( ei vielä pidä nuolaista) voinkin lopettaa valittamisen helteistä. Antaa paukkua vaan hellerajat. Minä viilenen. Nyt tietenkin tulee vuosisadan kylmin kesä ja tarvitaan lisä lämpöpattereita. Ahdistavien asioiden kimppuun täytyy vain käydä ja tehdä ne mitättömäksi. Kyllä ne järjestyy. Minä järjestän. Mikä seuraavaksi?

Käki kukkuu raivokkaasti, mitä lie huuteloo? On harmaa aamu. On ihmeellistä kuinka aurinko vaikuttaa luonnon väreihin. Tai siis sen valo. Missä on silmiä vihlova vihreys ja kuinka valottomuus saa aikaan harmauden? Vai onko minulle tulossa harmaa että viherkaihi. Kuuluisi tähän keski-ikäistymiseen vai pitääkö jo todeta vanhuuteen? Hui kauhistus, olenko ylittänyt jo keski-iänkin, olenko siis kallistunut jo vanhuusikään? Nyt täytyy olla varovainen, että en ala taas valittamaan. Ihmiset ei tykkää jos valittaa ikääntymisestä. Mikähän siinäkin on? Onko se heikkoutta? Vanheneminen on taidetta. Kysykää vaikka nyyströmin rolfilta.

Nyt alan tahallisesti metelöidä. Saan mökin ylös, ulos ja kirkolle. Menemme taas turhan tavaran halppiskauppaan ostelemaan kaikenmaailman joutavuuksia. Jussin juomia ja ruokia voisi myös käydä jo hamstraamassa. Ettei vaan, herrajumala, jäädä ilman! Se on kuulkaa moro taas!

4 kommenttia:

  1. Miu. Vanha = kauan elänyt. Oot sie?
    Olis kiva tietää enemmän siitä ilmalämpöpumpusta, mikä merkki? Mitä kustantaa about?
    Tyttärellä samoja hikivirtaa-ongelmia Vallilan yksiössä ja haaveilee pumpusta.
    Hauskaa vkl!

    VastaaPoista
  2. Hau. Vanhaksi kauan elänyt oon mä vain... Ensi ke tulee ammattihenkilö tekemään tarkemmat mitoitukset ym. kerron sit viisaampana.

    VastaaPoista
  3. Tää on sit mahtavaa lukunautintoa! Tziizuz, kun saa välillä nauraa tippa linssissä noille sinun toilailuille ja tarinoille... :-D Serkkutyttö Savosta tykkää...

    VastaaPoista
  4. Jep, jep. Tietty kiva et naurattaa ja näinhän tiedät miten mulla menee ;)

    VastaaPoista